Mail allmänna frågor:
Mail Ekonomifrågor:
Mail Reklamationer:
Telefon:
Många problem kan oftast lösas över telefon utan att du behöver skicka in produkten. Om felet inte kan åtgärdas med hjälp av supporten, så berättar de hur du ska göra för att skicka in produkten för garantiservice.
Behöver du vidare hjälp så registrerar du ett ärende genom att fylla i nedan reklamationsformulär. Viktigt att ni beskriver vad ärendet gäller så noggrant som möjligt.
Sänd denna PDF tillsammans med bilder och ev. video till: reklamation@abrandedthing.se
Garanti och Reklamation
Vi har ett (1) års garanti från fakturadatumet på produkterna som säljs via vår portal.
A branded thing AB garanterar att alla varor är tillverkade i enlighet med gällande europeiska säkerhetsföreskrifter och kvalitetsnormer som gäller för varan.
Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden för en vara 3 år. För att åberopa reklamationsrätten är det du som kund som skall påvisa att felet på varan fanns vid inköpstillfället. Detta skall göras inom skälig tid (som mest 2 månader) efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Vid godkänd reklamation åtgärdas felet utan extra kostnad. Godkänd reklamation hanteras genom felavhjälpning, omleverans eller hävning av köp. Vid nekad reklamation sänds er enhet åter, frakt och undersökningsavgift faktureras därefter.
Dessa villkor (”Villkoren”) tillämpas vid all försäljning från A Branded Thing AB (559141-8214), nedan kallat ”ABT”, till dess kunder, nedan kallad ”Kund”, (gemensamt benämnda ”Parterna” och var för sig ”Part”) om inte annat överenskommits skriftligen.
Villkoren är generella och innefattar samtliga betalningsmetoder och tjänster, ABT förbehåller sig rätten att endast erbjuda ett urval av produkter, betalningsmetoder, tjänster, priser och leveransalternativ för vissa kunder.
ABT:s Kunder utgörs av dess återförsäljare, som saluför/säljer vidare ABT:s produkter till slutkunder.
2.1 Priser
Samtliga priser är angivna i svenska kronor exklusive moms och frakt med leveransvillkor. Aktuella priser finns i vår Portal, på www.abtportal.se (”Portal”). ABT förbehåller sig rätten att fram till tidpunkt för utleverans ändra priser vid prisförändringar från våra leverantörer eller vid förändring av valutakurser, samt andra händelser utanför ABT:s möjlighet till påverkan och kontroll.
2.2 Betalningsvillkor
Kund som har godkänd kredit (vilket kan erhållas efter genomförd kreditupplysning) har möjlighet att handla mot faktura med betaltid 30 dagar. Fakturan levereras avgiftsfritt i pdf-format via e-post. Önskas pappersfaktura som skickas med post tillkommer en faktureringsavgift på 30 kronor.
Dröjsmålsränta efter fakturans förfallodatum debiteras med Riksbankens referensränta +8% samt en påminnelseavgift på 60 kronor.
Kunder som ej har kredit eller om kreditgränsen överskridits har möjlighet att förskottsbetala via bankgiro.
Vid förskottsbetalning betalas hela summan till angivet bankgironummer innan leverans sker. Köpare är fortfarande bunden av sin beställning, utebliven betalning är inte detsamma som godkänd ånger av beställning. Vid utebliven betalning förbehåller sig ABT rätten att antingen makulera en beställning eller att leverera kunds order med faktura samt eventuell faktureringsavgift.
2.3 Fraktkostnad
Leverans med DHL: 99 kronor exkl moms
För större beställningar som skickas på pall förbehåller ABT sig rätten att ta ut en avgift om 700 kronor per pall
Ovan angivna fraktpriser gäller inrikes leveranser.
2.4 Produktinformation på Webbplatsen
ABT reserverar sig för eventuella bild- och skrivfel i Portalen. ABT har rätt att korrigera eventuella fel och att uppdatera eller ändra informationen i Portalen. Om ett felaktigt pris har angetts för en vara som Kunden har beställt kommer Kunden att underrättas och ABT kommer att invänta Kundens godkännande av det ändrade priset innan Kundens beställning skickas.
Bilder och övrig information i Portalen ska endast ses som illustrationer och ABT garanterar inte att bilderna återger varornas exakta utseende eller funktioner. Viss färgskillnad kan förekomma beroende på upplösning, fotokvalitet och bildskärm.
2.5 Annullering av order
Det är möjligt att annullera en order fram till att den plockats på lagret. Om Kunden ångrar sig efter denna tidpunkt behöver Kunden göra en retur (se nedan under avsnitt 4.4 Felbeställning).
2.6 Kontouppgifter
Om Kund använder inloggning via Portalen ansvarar Kunden för att upprätthålla sekretessen för sitt konto och lösenord samt, i den utsträckning det är tillåtet enligt gällande lag, samtycker Kunden till att åta sig ansvaret för alla aktiviteter som sker via Kundens konto. Kunden måste vidta alla nödvändiga åtgärder för att säkerställa att lösenordet hålls hemligt och säkert. Kunden måste informera ABT omedelbart om Kunden har anledning att anta att någon annan har fått kännedom om lösenord eller om lösenordet används, eller sannolikt kommer att användas, på ett obehörigt sätt.
2.7 Äganderättsförbehåll
ABT förbehåller sig rätten att återta sålda produkter, som skall hållas åtskilda från Kundens egna varor och tydligt märkas som ABT:s produkter, tills dess Kunden fullgjort samtliga betalningsförpliktelser enligt dessa Villkor.
3.1 Leveranssätt
Leverans sker inom Sverige med antingen DHL Freight eller vald transportör enligt ÖK. ABT förbehåller sig rätten att ändra av Kund valt leveranssätt.
Order som lagts före kl. 10:00 på vardagar skickas vanligen samma dag från ABT:s lager med DHL.
Vid mottagande av utkörning kommer legitimationskontroll ske av mottagaren och antingen ID-kort eller Tjänste-ID skall visas. Detta för att försvåra för bedrägerier och skydda kundens försändelse. ABT ansvarar ej för att legitimationskontroll har utförts vid eventuell tvist.
För icke uthämtade beställningar som går i retur till ABT förbehåller ABT sig rätten att ta ut en avgift om 5% av värdet, dock minst 350 kronor.
3.2 Restorder
Kund kan lägga en order av produkter som tillfälligt är slut i lager (”Restorder”) med undantag för vad som anges nedan.
ABT förbehåller sig dock rätten att neka Restorder från Kund, detta kan exempelvis vara fallet i förhållande till produkter där tillgången och prisnivån varierar kraftigt.
Kunder som handlar mot förskott kan inte lägga en Restorder hos ABT.
3.3 Transportskador
Mottagaren ska vid mottagandet kontrollera godset och bekräfta att antal kollin överensstämmer med fraktsedeln. Synliga transportskador på godset ska direkt och alltid av mottagaren anmälas till transportören direkt vid leverans. För att en reklamation avseende transportskador ska vara giltig ska eventuella fraktavvikelser noteras på frakthandlingen och motkvitteras av chauffören. Skada behöver anmälas till kundservice (info@abrandedthing.se) hos ABT inom tre (3) arbetsdagar.
4.1 Allmänt
Alla produkter som returneras skall förses med ett returnummer.
Detta ansöker man hos vår kundtjänst på info@abrandedthing.se och gäller i 20 dagar.
Gods som ankommer till ABT omärkt, utan giltigt returnummer, eller som inte överensstämmer med returnumret kommer att returneras till avsändaren utan åtgärd. Returfrakt debiteras avsändaren.
För att undvika transportskador skall originalemballage eller fraktemballage som godkänts av transportören användas. Transportskador förorsakade av bristfälligt emballage ingår inte i ABT:s garantiåtagande, se vidare under avsnitt 4.2.
4.2 Garanti
Garantitid från respektive tillverkares garantilöften gäller. Garantilöftena återfinns på respektive tillverkares hemsida. Garantitiden räknas från fakturadatum.
Om ABT mottager en produkt för åtgärd och denna inte uppvisar de fel Kunden uppgivit, debiteras Kunden en felsökningsavgift på 450 kronor samt returfrakt.
ABT förbehåller sig rätten att avgöra huruvida en returnerad produkt skall repareras, ersättas av identisk alternativt likvärdig produkt eller krediteras om produkten utgått ur sortimentet.
Utbyte av defekta produkter sker efter att den defekta produkten skickats till ABT och den angivna felbeskrivningen har kunnat bekräftas. Retur av trasiga produkter till ABT sker på Kundens bekostnad. Utbytta/reparerade varor skickas tillbaka till Kund på ABT:s bekostnad.
För returer som har åtgärdats och sedan inte har hämtats av Kund, och som därmed går i retur till ABT, förbehåller sig ABT rätten att ta ut en hanteringsavgift på 250 kronor.
4.3 DOA
Med Dead on Arrival (”DOA”) menas att produkten ej fungerar vid uppackningen. DOA ska anmälas inom fem (5) arbetsdagar från leveransdatum till kund via info@abrandedthing.se . ABT förbehåller sig rätten att inte acceptera en DOA ansökan som anmäls senare än fem (5) arbetsdagar från leveransdatumet.
4.4 Felbeställning
Retur vid felbeställning kan medges om värdet på de felbeställda varorna överstiger 1000 kronor till en kostnad av 10 % på värdet (minsta avgift för detta är 250 kronor). Av Kund felbeställda varor till ett värde av 1000 kronor eller lägre kan ej returneras.
Returförfrågan vid felbeställning måste ske inom fem (5) arbetsdagar från det att leverans ankommit till Kund och retur ska ske inom 30 dagar från fakturadatum. Returfrakten står Kunden för.
Produkter som returneras skall vara i komplett, felfritt originalemballage med alla tillbehör. Om så inte är fallet kommer varan att återsändas och returfrakt debiteras avsändaren.
Beställningsvaror kan ej returneras på grund av felbeställning och kan heller ej avbokas.
4.5 Kreditering av returnerade varor
Krediteringar av returnerade varor sker enligt det pris som Kunden fakturerats för varan.
Utnyttjandet av returnummer innebär att ovanstående villkor avseende returer accepteras.
5.1 Ansvarsbegränsning
ABT ansvarar endast för direkta skador som uppstår till följd av ABT:s brott mot dessa Villkor, oaktsamhet eller annat agerande. ABT ska inte vara ansvarig gentemot Kunden för utebliven vinst, avbruten affärsverksamhet, missade affärsmöjligheter eller några andra indirekta eller påföljande skador. Det totala ansvaret för ABT enligt detta Avtal ska vara begränsat till det högsta av antingen SEK 15 000 eller det sammanlagda belopp som Kunden har betalat för köpta produkter under den senaste tolvmånadersperioden räknat från den tidpunkt då ersättningsanspråk framställdes.
Begränsningarna ovan ska inte gälla vid en förlust som är orsakad av ABT:S grova oaktsamhet eller avsiktliga överträdelse.
Eventuella skadeståndskrav ska framställas mot ABT så snart som möjligt, dock senast sex (6) månader från det att grunden för kravet uppstod. Framställs kravet senare ska Kunden anses ha försuttit sin rätt att framställa krav och ABT är fri från ersättningsskyldighet.
5.2 Produktansvar
Om inte annat följer av tillämplig lag om produktansvar eller annan tvingande lag, ansvarar ABT inte för sakskada, personskada eller ren förmögenhetsskada med anledning av produktskada hänförlig till produkt som sålts vidare av Kunden.
Om tredje man gör gällande rätt till sådan ersättning genom att rikta krav mot Kunden, åligger det Kunden att omedelbart meddela ABT om kravet. Om grunden för kravet beror på skada för vilken ABT ansvarar enligt tillämplig lag om produktansvar eller annan tvingande lag, ska, om rättsligen möjligt och om ABT så önskar, ABT tillåtas överta och själv hantera kravet. I annat fall ska Kunden rådgöra med ABT gällande hur kravet ska hanteras och äger ej rätt att ingå förlikning utan ABT:s godkännande.
Om tredje man gör gällande rätt till ersättning enligt tillämplig lag om produktansvar eller annan tvingande lag, genom att rikta krav mot ABT, har ABT rätt att av Kunden återfå vad han betalat till tredje man (jämte eventuella skäliga utgifter för juridiskt biträde) om skadan kan anses hänförlig till Kunden.
5.4 Force Majeure
Vid händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknad, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantör, fördyrande omständighet, onormal valutakursförändring eller annan omständighet som Butiken ej kan råda över och skäligen ej kan förutses hänförs till Force majeure varpå ABT befrias från sina förpliktelser enligt dessa köpvillkor.
5.5 Tillämplig lag och tvister
Svensk lag ska tillämpas på dessa Villkor.
Tvist rörande tillämpningen av dessa Villkor eller därmed sammanhängande frågor ska i första hand lösas genom förhandling och överenskommelse mellan ABT och Kunden. Eventuella tvister som uppstår i anledning av Villkoren ska slutligt avgöras av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.
A Branded Thing AB värnar om din personliga integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. A Branded Thing AB:s målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd.
När du besöker vår webbplats samlar vi in information om alla besök. Vi använder denna information för att förbättra din användarupplevelse, utvärdera användningen av de individuella elementen vår webbplats samt för att understödja vår marknadsföring. Här kan du läsa om vilken information vi samlar in, hur vi behandlar denna information, vad vi gör med den, vem som har tillgång till den och hur du kan kontakta oss gällande vår cookie- och sekretesspolicy. Insamling av kunders personuppgifter på vår webbplats sker inom ramen för gällande lagstiftning och EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR).
Genom att godkänna policyn på Sajten i samband med köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du till behandling av dina personuppgifter i enlighet med nedan. A Branded Thing AB, 559141-8214, Kommendörsgatan 6, SE-41459 Göteborg, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.
Vi kommer att behandla de personuppgifter som du lämnar eller har lämnat till oss eller som vi samlat in på Portalen genom cookies. De personuppgifter som A Branded Thing AB behandlar är ditt namn, titel, arbetsgivare, personnummer, namn, kön, e-postadress, köp-, betal- och orderhistorik, leveransadress, IP-adress och telefonnummer.
För att skapa en bättre upplevelse för dig använder vi i det sammanhanget olika analysverktyg som Google Analytics, som hjälper oss att samla in statistik om hur vår webbplats används.
Uppgifterna kan användas för identifikation, direktmarknadsföring, kundundersökningar, nyhetsbrev samt för statistikändamål. Uppgifterna kan även användas för utskick per post, sms och e-post samt för marknadsföring och information via telefon, om du inte invänt mot detta. Du kan när som helst kontakta oss för att avbryta marknadsföring mot dig som kund.
Uppgifterna kan vidare komma att användas för att analysera köpvanor i syfte att förse dig med relevant information och marknadsföring samt för att förbättra Portalen.
Ditt personnummer kommer också att behandlas i samband med köp på uppdrag av (eller på grund av krav från) betalnings- och kreditföretag som behöver detta i kreditupplysningssyfte.
Köp
Vi behandlar personuppgifter för hantering av beställningar samt för att skicka meddelanden om leveransstatus. Behandlingen är nödvändig för att vi ska kunna uppfylla vårt avtal med dig.
Kundtjänstärenden
Vi behandlar personuppgifter för att hantera kundtjänstärenden som t.ex. frågor, reklamationer och garantiärenden. Behandlingen sker för att kunna hjälpa dig med dina kundtjänstärenden vilket är vårt berättigade intresse, samt för att uppfylla skyldighet i lag vid reklamationer och garantiärenden.
Marknadsföring
Vi behandlar personuppgifter för att skicka erbjudanden och marknadsföring via e-post, post och SMS. Vi rekommenderar även produkter i Portalen.
Behandlingen sker med ditt medgivande/samtycke för direktmarknadsföring eller för vårt berättigade intresse att skicka direktmarknadsföring.
Tävlingar
Vi behandlar personuppgifter för att kunna genomföra deltagande i tävlingar som vi anordnar. Behandlingen sker för vårt berättigade intresse att administrera tävlingar som personer deltar i.
Förbättring och utveckling
Vi behandlar personuppgifter för att kunna förbättra och utveckla vår service, våra produkter och våra tekniska system. Behandlingen sker för vårt berättigade intresse att kunna uppdatera, förbättra och utveckla service, produkter och tekniska system i vår Portal.
Fullgörande av skyldigheter enligt lag
Vi behandlar personuppgifter för att kunna efterleva gällande lagar, till exempel lagar om bokföring, skatt eller produktsäkerhet. Behandlingen sker för att fullgöra skyldighet enligt lag.
Förhindrande av missbruk och brott
Vi behandlar personuppgifter för att förhindra missbruk av våra tjänster och för att förhindra brott, till exempel bedrägeri. Behandlingen sker för vårt berättigade intresse att förhindra och förebygga missbruk och olovlig användning av våra tjänster.
Användningen av uppgifterna kan innebära samkörning med andra register, både inom och utom EU, samt att dina personuppgifter överförs till, och behandlas av, andra bolag inom A Branded Thing AB:s koncern i ovan nämnda syften i enlighet med gällande lagar och regler. Uppgifterna kan även komma att samköras eller delas med myndigheter eller våra samarbetspartners för till exempel tryck och distribution, samt betalningsförmedlare och kreditföretag för betalning eller kreditupplysning. A Branded Thing AB iakttar alltid största försiktighet vid sådana tillfällen.
Genom att godkänna policyn i Portalen i samband med köp eller lämnande av uppgifter så samtycker du till att dina personuppgifter överförs till land utanför EES. Om hela eller delar av A Braned Thing AB:s verksamhet säljs eller integreras med annan verksamhet kan dina personuppgifter lämnas ut till våra rådgivare, eventuell köpare och dennes rådgivare och lämnas vidare till verksamhetens nya ägare.
A Branded Thing AB skapar personliga kundprofiler baserade på dina insamlade uppgifter från alla uppgiftskällor/-kategorier, t.ex. sökbeteende tillsammans med dina köp och den information du har lämnat (t.ex. favoritprodukter). Vi kombinerar och analyserar dessa uppgifter i syfte att förbättra din upplevelse på vår webbplats, för att skräddarsy personliga erbjudanden och tjänster och för att bedöma kommunikationsfrekvensen.
För att hålla de personuppgifter vi behandlar i säkert förvar har vi vidtagit flera säkerhetsåtgärder: Vi har implementerat säkerhetsrutiner och tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter såsom certifieringsteknik för webbläsare. Vidare har vi vederbörliga brandväggar och antivirusprogram för att skydda och förhindra obehörig tillgång till nätverket. Tillgång till de utrymmen där personuppgifterna lagras är begränsad och det krävs att de anställda identifieras för åtkomst.
A Branded Thing AB använder sig även bland annat av SSL (Secure Socket Layer) som är ett protokoll för säker överföring av data via Internet (eller andra nätverk). Du som kund behöver kontrollera att SSL inte är avstängt i inställningarna för webbläsaren. I syfte att förhindra obehörig åtkomst vid behandling av ditt betal- eller kreditkortsnummer används även envägskryptering.
Om du samtyckt till att vara registrerad kund hos A Branded Thing AB sparas dina uppgifter tills du avregistrerar dig. Du kan när som helst avregistrera dig som kund.
Dina uppgifter sparas oavsett aldrig längre än vad som är tillåtet enligt gällande personuppgiftslagstiftning.
A Branded Thing AB vill säkerställa att dina personuppgifter är korrekta och uppdaterade. Om någon av de uppgifter du lämnat till A Branded Thing AB förändras, till exempel om du ändrar din e-postadress, namn eller betalningsuppgifter eller om du vill säga upp ditt användarkonto, vänligen lämna A Branded Thing AB korrekta uppgifter genom att skicka ett e-postmeddelande till: info@abrandedthing .se.
Du har rätt att när som helst begära att personuppgifterna rättas, blockeras eller raderas. Dina personuppgifter behandlas inte för ändamål som rör direkt marknadsföring om du motsätter dig sådan behandling. Du har rätt att när som helst återkalla ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter. Sådan återkallelse kan begränsas till att endast avse del av behandlingen, exempelvis den som rör direkt marknadsföring
Kontakt rörande persondata:
Om du vill få tillgång till den information vi har om dig, är du välkommen att kontakta oss på: info@abrandedthing.se. Om felaktiga data har registrerats eller om du har några andra invändningar, kan du ta kontakt på samma sätt. Du har rätt att få se vilken information om dig som är registrerad, och du kan invända mot registreringen enligt personuppgiftslagen.
Registerutdrag
Ett registerutdrag består av en utskrift ur de register hos A Branded Thing AB där dina personuppgifter förekommer. När du har ansökt om att få ett registerutdrag skickar vi det på papper till din folkbokföringsadress som rekommenderat brev eller paket där du står för frakten.
Skriv ett brev (ej mail) om att du vill ha ett registerutdrag från A Branded Thing AB . Var noga med att ange ditt fullständiga namn, personnummer samt kontaktuppgifter/adress.
Posta brevet rekommenderat till:
A Branded Thing AB
ATT: House Be Registerutdrag
Storgatan 51
903 26 Umeå
Som kund har du rätt att få tillgång till dina insamlade personuppgiftskategorier (artikel 15) och du kan invända mot registrering enligt de relevanta bestämmelserna i EU:s allmänna dataskyddsförordning (GDPR). Efter rimlig begäran kommer vi att uppdatera, ändra eller ta bort personuppgifter som vi kontrollerar, med reservation för åtgärd som innebär lagbrott.
Vi kan avvisa begäran som är oskäligt återkommande, innebär oproportionellt stort tekniskt ingripande (t.ex. utvecklande av ett nytt system), påverkar andra personers personuppgifter eller som är extremt opraktisk (t.ex. uppgifter från backupsystem). Alla frågor angående detta ska ställas till kundservice via mail.
När du använder vår Portal samtycker du till att vi använder cookies. En cookie är en liten datafil som vi placerar på din dator för att hålla reda på vad som händer när du besöker oss och för att känna igen datorn. En cookie är inget program och innehåller inte virus.
Hur undviker jag cookies?
Enligt GDPR artikel 7.3 och artikel 29 måste det vara lika enkelt för webbplatsens användare att dra tillbaka ett samtycke som det skulle ge det i första hand. Det ska vara tydligt för användaren på webbplatsen att ge samtycke om användningen av hans personuppgifter men lika enkelt att den skall kunna återkallas när som helst.
Om du inte vill ta emot cookies kan du antingen blockera alla cookies, radera befintliga cookies från din dator eller ställa in datorn så att du får en varning innan cookies sparas. Om du ändrar cookieinställningarna kan din användarupplevelse försämras när du besöker vår och andras webbplatser. Tänk på att om du inte accepterar cookies kan det finnas funktioner på vår webbplats som inte kommer att fungera för dig. Du kan välja att inte acceptera cookies från tredje part i din webbläsare genom att följa någon av dessa länkar:
http://www.networkadvertising.org/choices
http://www.youronlinechoices.com/se/dina-val
Om du inte vill att dina besök på vår webbplats ska visas i statistiken i Google Analytics kan du installera ett tillägg i din webbläsare genom att följa denna länk: https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
Ta del av våra B2B erbjudanden – gå med i vår nyhetsbrevsgrupp. Aldrig spam utan endast exklusiva erbjudanden för våra återförsäljare.
KONTAKT
info@abrandedthing.se
+46 70 225 57 34
ADRESS
Kommendörsgatan 6
414 59 Göteborg
ORGANISATION
ORG NR: 559141-8214
VAT: SE559141821401